Vajlett och Rut

Lesbisk kärlek i frikyrkliga Västerbotten

– Kan det egentligen vara en synd att tycka om någon? ”Vajlett och Rut” är ett drama om förbjuden kärlek, religiöst förtryck och hur svårt det är att vara eljest.

Granträskåsen, Västerbottens inland, 1950-tal. Här är det Pingströrelsen som styr, och majoriteten av byborna är frälsta. Den unga lärarinnan Vajlett kommer utifrån för att undervisa byns barn, men förstår snart att hon inte anses vara tillräckligt gudfruktig och sträng som lärarinna. Samtidigt skvallras det om den nyinflyttade postfröken Rut. Hon som med kortklippt hår lever utan man trots att hon är över 35 år. Rut och Vajlett lär känna varandra och mot sin vilja inser Vajlett att hon håller på att bli förälskad.

När en ny pastor kommer till byn och håller svavelosande predikningar om homosexualitet och synd blir förhållandet mellan Vajlett och Rut allt skörare. Ryktet går: det är något onaturligt och syndigt mellan kvinnorna. Homosexualitet ansågs vid denna tid inte bara vara ogudaktigt, skamligt och osmakligt – det betraktades som en sjukdom och var fram till 1944 ett brott.

Navet i historien är, förutom den hemliga kärleken, en skildring av en frireligiös by i en tid då det moderna svenska samhället börjar växa fram, samtidigt som starka religiösa traditioner lever kvar. Fyra kvinnliga skådespelare levandegör byns alla karaktärer, ger röst åt deras berättelser och livsöden.

Vajlett och Rut dramatiseras av Ninna Tersman och regisseras av Karin Enberg. Föreställningen bygger på Karin Alfredssons kritikerrosade romaner.

Folkbladet Västerbotten 2024-02-18 Till recensionen
"Medryckande, trovärdigt och med träffsäker humor"
"I Vajlett och Rut lyfts dock mycket skickligt och med stor tydlighet, i Karin Enbergs regi, vikten av att vara som man är och inte den andra anser att man bör vara."
Dagens Nyheter 2024-02-05 Till recensionen
"Den förbjudna romansen i ”Vajlett och Rut” förför publiken"
"Ensemblen fyller snart scenen med liv, skratt och smärta. "

Spelas även på Centrumhuset i Robertsfors den 22 maj kl. 19.00