Stäng

Du skickas nu till Ticnet

Hoppas bokningen gick bra!

Din webbläsare blockerar popups

Öppna i webbläsare

Midsommarnattsdröm

Virvlande hö, synkade supar och ringdans

Alexander Ekmans spektakulära ”Midsommarnattsdröm” kommer till Umeå! Sill och nubbe, åskväder och uppslitande längtan efter gemenskap. En skimrande dansföreställning där svenska traditioner möter Shakespeare, och där dröm och mardröm smälter samman.

Genom alla tider, samma längtan om den ljusa sommarnatten, en dröm om alltings ursprung, en natt fylld av kärlek och erotik. Gränsen mellan verkligheten och det övernaturliga suddas ut. Traditionerna förvränger, världen förändras och plötsligt vet vi inte – är allt en dröm?

Den hyllade svenske koreografen Alexander Ekman skapade 2015 det bejublade helaftonsverket Midsommarnattsdröm för Kungliga Baletten. Precis som med hans Tyll, Eskapist och Cacti blev verket en stor succé på Kungliga Operan. Musiken är komponerad av New York-baserade Mikael Karlsson, som förutom flera samarbeten med Ekman har skrivit såväl soundtrack till datorspelet Battlefield Bad Company som operan Melancholia, som fick både publik och recensenter att tappa hakan  på världspremiären i höst.

Föreställningen låter Shakespeares komiska förvecklingsdrama möta svensk midsommar när den är som bäst, sämst, mest skruvad. Koreografin rör sig fritt mellan klassisk balett och modern dans. På scenen gestaltas längtan, rus och flockmentalitet med hjälp av virvlande hö, synkade supar och ringdans, då ett trettiotal dansare ur Kungliga Baletten får golvet att gunga i mäktigt samspel. Det paradisiska och ljusklädda urartar och blir surrealistiskt, naket och groteskt. Det är omväxlande skratta högt-roligt och skimrande vackert och drömskt. Det är en Midsommarnattsdröm.

”Wow!” - SVENSKA DAGBLADET
”Drömspelsattack på idén om den svenska midsommaren.” - SVERIGES RADIO

Foto: Kungliga Operan och Hans Nilsson

Early Bird-priser till och med 10 februari!

Denna föreställning kommer att syntolkas.
Information och anmälan: SRF Västerbotten, 090-18 96 33, vasterbotten@srf.nu

Bli medlem i Umeå Teaterförening och få rabatt!
Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 160 kr (50 kr för ungdom upp till 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum.

När 31 maj – 1 juni

Var Stora scen, Norrlandsoperan

Pris 80 - 450 kr

Genre Dans

Längd 2 timmar & 10 minuter inkl. paus (Paus)

Arrangör Norrlandsoperan, Umeå Teaterförening

VUXENLEKAR - En standup om att inte vilja bli stor

1 – 2 nov

Monstrets tid

Inga evenemang motsvarade de sökkriterier du valt.