Frida Selander - Det börjar i dig

Frida om att våga släppa taget

Frida Selander är tillbaka – och vi får åter njuta av hennes varma tilltal och säregna röst. I nya föreställningen ”Det börjar i dig” undersöker hon förhållandet till sig själv och sin omvärld. Ensam på scenen med elgitarr, munspel och piano vrider och vänder hon på livet, berättarformatet och musiken.

Frida Selander behöver knappast någon närmare presentation. Efter snart två decennier i Sveriges musikliv är hon en institution i sitt fack med en imponerande cv, som inte liknar någon annans. Hon har jämförts med internationella storheter som Nina Simone, Patti Smith och Jeff Buckley. Själv har hon kallat sin musik gubbqueer.

Senast vi såg henne på teaterscenen var hösten 2018 och våren 2019 när hon turnerade med När du går på känsla är du alltid i tid, som byggde på ett album med samma titel. Då bjöd Frida på en upptäcktsfärd bland regnbågar, spindlar, trasiga krukor, strömavbrott och tårar. Hon berättade historier om förgänglighet, om att öppna sitt hjärta, om det ömtåligaste i människor och om att hitta rätt nyckel till rätt dörr

− Föreställningen grep tag och förförde. Förväntningarna är därför extra stora när hon nu åter ställer sig på scenen, säger Umeå Teaterförenings Anders Ålander

Den här gången behandlar hon hur komplicerat det är att vara människa, att vi är många som genomgått kriser och till slut insett att det enda man faktiskt kan förändra är sig själv. Det självbiografiska varvas med filosofi, vetenskap, andlighet och poesi. Allvar blandas med humor. Frida Selander pratar om tillit, acceptans och kärlekens enorma kraft. Musiken går som en röd tråd genom föreställningen som rör sig i ett gränsland mellan berättartradition, popmusik och dans. Allt framförs med den avväpnande sårbarhet som blivit hennes signum.

Det börjar i dig handlar om Frida Selander – men också om oss. Hon säger: ”Det finns bara ett sätt att hålla om, det är att släppa taget.” Vågar du?

När 12 – 13 november

Var Studion, Umeå Folktes Hus