Hon vars hjärta var som mitt

En musikalisk kärlekshistoria

En fattig poet från Finnmarken och en överklasstudent från Östermalm. I Hon vars hjärta var som mitt berättar Göran Greider tillsammans med musikerna Sara Parkman och Johan Airijoki om Dan Anderssons och Märta Larssons stormiga kärlekssaga.

Han var en arbetardiktare från Finnmarken, hon en student från överklassens Östermalm. De fann varandra på Brunnsviks folkhögskola i Dalarna 1914, mitt under brinnande världskrig. Dan Andersson avsåg Märta Larsson i strofen "Satt jag tyst vid hennes sida, hon, vars hjärta var som mitt" i Omkring tiggarn från Luossa. I Göran Greiders dokumentärroman, som lånat citatet som titel, skildras deras två år långa, storartade men omöjliga kärlekshistoria.

Hennes frireligiösa och borgerliga föräldrar såg inte med blida ögon på den fattige författaren, vars stora framgång kom först efter hans alltför tidiga död. Vid 32 års ålder, 1920, dog han av cyanväteförgiftning på ett hotellrum som sanerats för vägglöss med giftet. I fjol var det 100 år sedan han dog.

När berättelsen om Dan Anderssons och Märta Larssons "Romeo och Julia"-historia eller snarare "kvinnan av börd och mannen av folket"-saga blir scenföreställning finns Göran Greider med som ciceron. På scenen möter Greiders berättande två unga musiker, Sara Parkman och Johan Airijoki. De båda förenar precis som Dan Andersson det profana och det sakrala, det kärva och det vackra.

Sara Parkman är en av personerna bakom de hyllade Riksteateruppsättningarna Fäboland och Nationalparken. Hon är folkmusiker, kompositör och violinist och slog igenom på bred front med sitt andra album Vesper år 2019. Hon förvaltar och förnyar folkmusiken som i Matriarkerna, där hon och parhästen Samantha Ohlanders bjöd in lokala kvinnliga förebilder till sina konserter på varje turnéort.

Johan Airijoki är gruvarbetare och musiker som sedan han debuterade 2014 hunnit släppa fyra hela fullängdsalbum med glesbygdspoesi och popinfluerad bluesrock. Tillsammans och var för sig framför Parkman och Airijoki sånger ur Dan Anderssons skatt av visor och dikter där en del också fått nykomponerade tonsättningar skrivna speciellt för föreställningen. För ackompanjemanget står Johan Airijokis band Malmfältens Rockklubb.

Göran Greider är författare, politisk debattör och chefredaktör på Dala-Demokraten. Han har utgivit en rad diktsamlingar och fackböcker. Hon vars hjärta var som mitt kom ut hösten 2020 och är hans första roman.

När 19 september

Var Idun, Umeå Folkets Hus