#jeanne

Vem ska rädda oss?

På norra sidan om en sjö bor de rika i stora villor, på södra sidan bor de fattiga i hyreshus av betong. En värld på gränsen till undergång. ”Sjön visar en bild av ett djupt splittrat samhälle”, säger dramatikern Ivana Sajko.

De unga i söder tror att de unga i norr är gjorda av guld, de unga i norr tror inte att de unga i söder existerar. Trots att de båda grupperna aldrig möts är de beroende av varandra, men ser inga alternativ till sina sätt att leva. ”Jag ifrågasätter strukturen för världen vi lever i”, säger Ivana Sajko.

När sjön börjar torka ut kliver den unga Jeanne fram i söder, för att försöka återbörda en del av det överflöd som finns på norra sidan sjön. Hon försöker korsa den frusna sjön för att ta tillbaka en del av guldet. Hon kommer aldrig tillbaka, men historien slutar inte där. Titelgestalten Jeanne har lånat sitt namn av Jeanne d’Arc men det finns också motsvarigheter i vår tid. Unga kvinnor som stiger fram som ledargestalter, hjältinnor, frälsare. Malala Yousafzai och Greta Thunberg är två exempel. #jeanne handlar om vem som är ansvarig och vem som ska rädda oss – särskilt i en värld där gudar inte är självklara.

”Innerst inne vill vi bli räddade, så vem ska rädda oss?”, säger Ivana Sajko.

Vad kan vi själva göra i nuet? Vad lämpar vi över på framtida generationer? Ivana Sajko ser konflikten mellan unga och äldre som pjäsens kärna och vill se båda generationerna i publiken:

”Det handlar om räddning, ansvar och hopp.” Pjäsen är specialskriven för Riksteatern och för regin står Anja Suša. Både regissör och dramatiker är födda i det forna Jugoslavien, Sajko kommer från Zagreb i Kroatien och Suša från serbiska Belgrad.

”Jag tycker att hon är en av Europas mest betydande nutida dramatiker”, säger Anja Suša som sedan 2019 varit professor i regi vid Stockholms konstnärliga högskola. Anja Suša har regisserat på ett flertal europeiska och svenska scener som Uppsala stadsteater, Backateatern och Ung Scen Öst. Hon har mottagit många priser för sitt arbete med teater för barn och unga.

Pressklipp

"Det är ett teatralt äventyr, en underbart osannolik och galet suggestiv undergångsskröna."
"En pjäs som är allt du inte tror att den är"

- Svenska Dagbladet - Till recensionen
"I Mårten Anderssons och Per Burells förhöjda gestaltning blir det roligt, oändligt sorgligt och brinnande aktuellt." "Tar sig an vår tids viktigaste frågor."
- Göteborgs Posten - Till recensionen

När 15 april

Var Vävenscenen

Genre Föreställning, Teater