Stäng

Du skickas nu till Ticnet

Hoppas bokningen gick bra!

Din webbläsare blockerar popups

Öppna i webbläsare

Jernbanan

Jernbanan - Västerbottensteaterns stora höstsatsning

Året är 1894. I enskild cell på Långholmens fästning sitter Didrik Mårtensson från Lillvattnet. I många år var han sin hembygds hjälte: handelsföreståndare, ordförande i kommunalstämman och förkämpe för bygget av järnväg genom Norrland. Nu är allt det förbi.

I ensamheten går han igenom hela historien igen, håller rättegång över sig själv för att bevisa sin oskuld. Runt honom trängs människorna som spelat avgörande roller i hans liv. Hustrun Anna-Stava, föräldrarna och syskonen, den underbare konsul Lidstedt, den livsfarliga Hagar och alla de andra. Ibland spelar de lydigt de roller de har i Didriks minne. Ibland kommer de för att trösta. Oftare för att anklaga.

I samband med att Sara Lidman skulle fyllt 100 år under 2023 sätter Västerbottensteatern i samarbete med Östfronten upp författarens mästerverk Jernbanan (del 1-5). Boksviten är inspirerad av både hennes egen släkts och Västerbottens historia och hyllades och prisbelönades när den kom ut mellan åren 1977 och 1985.

Västerbottensteaterns konstnärliga ledare Bobo Lundén regisserar återigen efter succén med Musikanternas uttåg och den musikdramatiska  scenversionen är signerad Dag Thelander och Per Wickström, duon bakom bl a hyllade föreställningarna Trollkarlen från Chicago och Vansinnets historia.

Spelas i Skellefteå, Umeå och Sundsvall under september-december 2023.

Ta tåget till Jernbanan

Vi har just nu ett erbjudande där du kan få rabatterad teaterbiljett till Jernbanan och rabatterad tågbiljett med Norrtåg. Du får 15 % rabatt på både tåg och teater och det är giltigt för alla som bokar både en tågresa och en teaterbiljett. Detta är ett unikt erbjudande som gäller för succéföreställningen Jernbanan, när den spelas i Umeå mellan den 8/11 till 12/11.

Detta är ett samarbete mellan Umeå Teaterförening, Norrtåg och Västerbottensteatern. Vi vill i detta samarbete främja tågresa som ett bra miljömässigt alternativ för den teatersugne, då faktum är att ett gram koldioxidutsläpp tar dig 30 mil med tåg, medan motsvarande utsläpp med bil endast tar dig 16 meter. Vi vill också i detta samarbete kunna locka besökare från fler orter till våra föreställningar.

Du får 15 % rabatt på det pris som du skulle ha betalat som både medlem, ickemedlem, ungdom eller studerande.

Du bokar din teaterbiljett här:

Du bokar din tågbiljett här:

Bli medlem i Umeå Teaterförening och få rabatt!
Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 160 kr (50 kr för ungdom upp till 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum.

När 9 – 12 november

Var Vävenscenen

Pris 175 - 320 kr

Genre Föreställning, Musik, Teater

Längd 2 tim, 45 min inklusive paus (Paus)

Arrangör Västerbottensteatern, Umeå Teaterförening, ABF, Sara Lidmansällskapet och Kulturföreningen Pilgatan

Manus: Dag Thelander efter Sara Lidmans romansvit
Musik: Per Wickström
Bearbetning och regi: Bobo Lundén
Scenografi: Caroline Romare
Mask och kostym: Helena Andersson
Ljusdesign: Maria Ros

Medverkande: Andreas Anterot,
Amina Avdic, Henrik Gustafsson, Jakob Hultcrantz Hansson, Mattias Kågström, Sonja Lindblom och Ellenor Lindgren.

Jernbanan är producerad av Västerbottensteatern i samarbete med Östfront.

20 mar

16 apr

Kärlekens historia

21 apr

Opera på bio – Svalan (La Rondine)

22 – 23 apr

Lunch-/Middagsteater: Lios - Vera Vinter och Hanna Ekström

2 maj

Ingen vet alls hur jag har det - Iiris Viljanen och Stina Ekblad

6 – 7 maj

Lunch-/Middagsteater: Violet Green

11 maj

Opera (live) på bio – Madama Butterfly

23 maj

Vajlett och Rut

25 maj

Baba Karam

31 maj – 1 jun

Midsommarnattsdröm

15 jun

Spelman på taket

3 sep

Circus Baobab - Yé!

1 – 2 nov

Monstrets tid

Inga evenemang motsvarade de sökkriterier du valt.