Mordet i Midlands

Nervkittlande engelskt detektivdrama

När en ung kvinna hittas död blir det starten på en kväll som familjen Birling sent ska glömma. I denna brittiska deckarklassiker avslöjas hemligheterna en efter en i jakten på den skyldige.

På gatan i en av Londons fattigare stadsdelar påträffas kroppen av en ung kvinna. Några kvarter därifrån, i överklassfamiljen Birlings hem, firas förlovningen mellan dottern Sheila och svärsonen Gerald när en poliskommissarie oväntat ringer på dörren. Men vad har dödsfallet med dem att göra?

Under kvällens förhör nekar alla till att känna den döda kvinnan, men snart rullas en historia upp full med skuld, skam och lögner. Vem är skyldig? Och hur långt sträcker sig varje människas ansvar? Samtidigt som familjemedlemmarna tvingas till självrannsakan blottas en rad hemligheter som snart ska förändra allt. Mordet i Midlands är en bearbetning av J B Priestlys rafflande deckarklassiker An Inspector Calls från 1945, i produktion av Teater Västernorrland.

– Tycker man om engelska deckare så tror jag att man njuter av att se den här. Det är en väldigt spännande berättelse, välgjord och välskriven. Originalpjäsen utspelar sig 1912, men det är fascinerande att vi fortfarande kan känna igen oss så väl i karaktärerna. Utsatta kvinnor, klassfrågor och själviskhet är tyvärr rätt eviga fenomen, säger regissören Kia Berglund.

Kia Berglund driver Teater Giljotin i Stockholm tillsammans med kompositören Rikard Borggård. Hon har, förutom Giljotin, regisserat ett femtiotal föreställningar på scener som Göteborgs stadsteater, Dramaten och Uppsala stadsteater. 2017 gjorde Kia Berglund succépjäsen Liv Strömquist tänker på dig på Norrbottensteatern. Hon har blivit belönad med Expressens teaterpris och Konstnärsnämndens tioåriga stipendium.

2015 gjorde BBC en framgångsrik adaption av originalpjäsen An Inspector Calls.

När 27 oktober

Var Vävenscenen

Genre Teater

Längd ca 2 h (inkl paus) (Paus)