Sådan far

Komiska förvecklingar med familjär twist

Claes Månsson och Ola Hedén spelar far och son i en nyskriven komedi fylld av missförstånd och dråpliga förvecklingar. En berättelse om föräldraskap, villkorslös kärlek och försoning.

Einar Persson, pensionerad postmästare och änkeman, har uppfostrat sonen Göran ensam. Göran har hunnit bli 45 år gammal, men bor fortfarande hemma hos pappa. Och det trivs han bra med.

Nu är det lördag. Och på lördagar gör far och son alltid samma sak, vecka efter vecka. De äter lunch, dricker kaffe, spelar schack och ser på film. I den ordningen. Men vad är det med Einar? Varför går han plötsligt omkring och ler löjligt, är otrevlig och glömmer bort viktiga saker? Och varför står en flaska champagne på kylning? De dricker ju aldrig champagne… För att inte tala om mysteriet kring Anna, Eva, Karin och Simon, vilka är de? Och Göran, varför flyttar han inte hemifrån, han är ju trots allt över 40?

I denna nyskrivna förväxlingskomedi varvas vita lögner och förvecklingar om vartannat. En inkompetent granne, en nedsutten soffa från 80-talet, Ravelli under VM-sommaren 1994 och Pär Lagerkvist kokas ihop till en soppa som doftar vemod, kärlek och försoning. Låter det krångligt? Det är det. För hur lämnar man sin gamla far utan att han blir förkrossad? Och hur säger man till sin medelålders pojk att det faktiskt är dags att flytta?

Sådan far är ett samarbete mellan Riksteatern och Teater Allan, med urpremiär hösten 2021. I rollen som pappa Einar ser vi mästaren av komedi, Claes Månsson. Sedan 1985 tillhör han Dramatens ensemble och har medverkat i en rad teaterföreställningar, filmer och tv-produktioner. Månsson fick sitt genombrott för den stora publiken som medlem i Lorrygänget. Sonen Göran spelas av Ola Hedén, känd från bland annat Riksteatersuccén Alla heter Allan.

När 18 november

Var Ersboda Folkets Hus

Genre Föreställning, Humor, Teater

Längd 2 tim, 20 min (Paus)

Arrangör Umeå Teaterförening, Ersboda Folkets Hus, ABF, PRO Ersboda

Manus: Ola Hedén
Regi: Ulf Dohlsten
Scenografi/kostym: Malin Beckius
Medverkande: Claes Månsson, Ola Hedén
Produktion: Riksteatern, Teater Allan

9 – 11 dec

Cold Blood - Inställd

11 dec – 15 jan

Teaterresa: Musikanternas uttåg - Fullbokad!

Julfest med Franska Trion

Sarah Klang

12 – 14 maj

Klungan - Toppa jaget