Thomas Andersson - Om lappspelmannens sorgerliga död 2.0

Succeföreställningen i en ny tappning. På Dansbanan, Gammlia

Välkommen till en föreställning med musik och berättande, om den sanna historien om en spelman som dödade en annan.

Den här historien är dessvärre sann.

En spelman dödade en annan. Brottsoffret räknades som en särdeles begåvad storspelman så händelsen blev omtalad vida omkring. Det pratades också om att avundsjuka skulle ha haft med saken att göra. Fast den här föreställningen handlar inte enbart om hans död utan lika mycket om hans liv.

I samtida dokument står han omnämnd som ”kringvandrande och utfattig." En sådan person lämnar inte efter sig någon egendom att tala om utan snarare spår i människor i form av starka musikupplevelser och minnen från förtrollade danskvällar, sådant som ju gärna transformeras till muntliga berättelser och legender.

Ryktet om hans bragder med fiolen har levat vidare genom tiden. Han hette Johannes Renström (1857 - 1886) född och uppväxt i Skellefteå men som vuxen alltså utan varaktig bostadsort. I folkmun kallades han allmänt ”Lappojken”. ”Lapp” - för att det var så man sade om samer på den tiden och ”pojken” för han var så ovanligt liten till växten. Liten i kroppen alltså – men stor på andra vis.

Titeln på föreställningen ”Om lappspelmannens sorgerliga död” är hämtad från en visa som diktades om händelsen.

Thomas Anderssons CV i tidsmässig oordning: spelman, traktorförare, imitatör, lastbilschaufför, violinpedagog, krossmaskinist, dramatiker, dödgrävare, muntlig berättare, författare, byggnadsgrovis, sopkörare, folkmusikdokumentatör och hedersdoktor.

Bästa publik.

I november skadade jag en axel ganska ordentligt. Därför går det inte att göra föreställningen "Berättelser från min hembygd "som tidigare annonserats i Västerbottens museums, Umeå Teaterförenings och Berättarnät Norrs berättarprojekt. I stället blir det historien "Om lappspelmannens sorgerliga död 2.0."

- Hälsningar från Thomas Andersson.

När 30 juni

Var Dansbanan, Gammlia